Thursday, August 6, 2009

karangan saya

Ibu bapa atau anda yang menentukan kerjaya anda. Bincangkan.


Menurut kamus dewan edisi ketiga, kerjaya membawa maksud profesion atau pekerjaan dipilih sebagai cara mencari nafkah. kehidupan seharian adalah salah satu perkara yang paling mustahak untuk menentukan bagi kepastian kehidupan masa hadapan. seperti di singapura dimana taraf penghidupan adalah tinggi, kepastian memiliki kareer yang stabil amatlah penting. Persoalannya, adakah ibu bapa kita ataupun diri kita yang menentukan kerjaya kita?

Minat adalah salah satu sebab seseorang individu memilih sesuatu kerjaya. Dan kerana minat, individu tersebut layak menentukan kerjayanya. Tanpa minat, ia mungkin dapat menjejaskan keadaan kehidupan seseorang. contohnya, jika seseorang individu tersebut memilih kerjaya akauntan, tetapi minatnye lebih keoada sains. Sudah tentu kerjayanya akan terjejas.

Seseorang invidu itu berhak menentukan kerjayanya kerana dialah yang akan bekerja dan bukan ibu bapanya. Individu tersebut lebih mengetahui kekuatan dan kelemahan dirinya dalam sesuatu bidang atau profesion. Walaupun ibu bapa telah mengasuh dan mendidik anak mereka sejak kecil lagi, tetap mereka kurang mengenali diri anak tersebut daripada diri anaknya itu. Misalnya, ibu bapa kurang berpengetahuan tentang suasana persekolahan yang mungkin telah membentuk minat atas anak tersebut terhadap sesuatu.

Jika ibu bapa yang menentukan kerjaya anak mereka, ia mungkin akan menimbulkan beberapa masalah. Contoh, anak memilih untuk bekerja di pejabat atas permintaan ibu bapa. anak tersebut tidak gemar pekerjaan yang melibatkan kerja di dalam pejabat, tetapi di atas desakan ibu bapa, anak tersebut sanggup melakukannya. Lama-kelamaan, anak tersebut akan menghadapi masalah dalam perkerjaannya tersebut. Ini akan menjejaskan kestabilan kehidupannya pada masa hadapan.

Ada juga ibu bapa yang mempunyai impian untuk anak mereka menjadi seseroang yang tertentu. Contohnya, jika ibu bapa mahukan anaknya menjadi seorang doktor tetapi anaknya tidak mahu, ini akan menjejaskan pilihan kerjaya anak mereka.

Walaupun ibu bapa lebih berpengalaman dalam kehidupan , yang lebih layak menentukan kerjaya adalah anak itu sendiri. Ibu bapa boleh memberikan sokongan dan nasihat kepada anaknya. Dan sebaiknya juga si anak meminta pendapat ibu bapanya tentang kerjaya yang telah dia pilih.

Pada keseluruhannya, kita yang menentukan kerjaya, bukan ibu bapa. Ibu bapa sebaiknya memberikan perangsang dan motivasi.

0 Comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home